furulya.hu

Furulyás fórum

Basszusfurulyás kérdések Következő téma megtekintése
Előző téma megtekintése
Új téma nyitásaHozzászólás a témához
Szerző Üzenet
RókAttila
Haladó fórumozó


Csatlakozott: 2012.01.08. Vasárnap 21:06
Hozzászólások: 7
Tartózkodási hely: Budapest-Kecskemét

HozzászólásElküldve: 2012. Január 8. 21:22 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Üdvözlet minden kedves Fórumtagnak!

Pár napja vásároltam egy Yamakawa márkájú F basszusfurulyát. Ez a hangszer egy Yamaha utángyártott termék, fele áron. Nagy örömmel tölt el a rajta való játék, viszont sok kérdésem adódott:

1.
Mennyire kell a műanyag furulyák esetében a befújásra tekintettel lenni?
(Próbálom kitartott, telt hangokkal bejátszani a hangszert.)

2.
A legmagasabb F és G hangok még nehezen jönnek a hangszeren. Ez idővel elmúlik?
(Egyik gyakorlásom alkalmával teljesen kitisztult a magas regiszter.)

3. Ez lenne a legfontosabb: újabban középhangoknál a G' és D" között enyhe fütyülő mellékhangot, zörejszerűséget hallok a lambium felől. Minden tiszta, nem szorult be semmi, nem sérült, mégis hallatszik. Mély és magas regiszterben eltűnik. Mi lehet ez? Nagyon aggódom. Bánatos

Hálásan köszönöm a segítséget!
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
Szabó Árpád Zoltán
Törzstag


Csatlakozott: 2008.04.13. Vasárnap 9:12
Hozzászólások: 91

HozzászólásElküldve: 2012. Január 11. 21:14 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

RókAttila írta:

Mennyire kell a műanyag furulyák esetében a befújásra tekintettel lenni?
(Próbálom kitartott, telt hangokkal bejátszani a hangszert.)

A műanyag furulyáknak nincs szükségük befújásra abban az értelemben, ahogy a fafurulyáknak, mivel a nedvességet nem szívja be a műanyag, a geometriája nem változik a játék hatására, kivéve a hőtágulást, és a páralecsapódást. Ez utóbbi ellen hatásos, ha használat előtt melengetjük a hangszert (legalább a fejrészt), szokták hónalj alá tenni, vagy csak tenyérben fogni. Rutinos fellépők melegvizes palackot tesznek a bebugyolált hangszer mellé.

RókAttila írta:

A legmagasabb F és G hangok még nehezen jönnek a hangszeren. Ez idővel elmúlik?
(Egyik gyakorlásom alkalmával teljesen kitisztult a magas regiszter.)

Ha megszólal rajta, akkor szerintem csak a gyakorláson múlik, hozzá kell szokni a precíz hátsólyuk álláshoz és fúváserősséghez. A hangszer kvalitásán annyi múlik, hogy mekkora precizitásra van szükség, előfordul, hogy "túl sokra"...

RókAttila írta:

Ez lenne a legfontosabb: újabban középhangoknál a G' és D" között enyhe fütyülő mellékhangot, zörejszerűséget hallok a lambium felől. Minden tiszta, nem szorult be semmi, nem sérült, mégis hallatszik. Mély és magas regiszterben eltűnik. Mi lehet ez? Nagyon aggódom. Bánatos

Sima páralecsapódás. Műanyag hangszernél normális, mivel nincs cédrus blokk, ami elnyelje a pici vízcseppeket a szélcsatornában. Ellenszer: előmelegítés, fafurulyáknál szoktak afféle páralecsapódás-mentesítő folyadékot használni ami lényegében egy mosogatószer-oldat, állítólag ez műanyag furulyánál is használ, bár én nem vagyok meggyőződve róla.

Sok örömöt az új szerzeményhez! A basszusfurulya egy hálás jószág, és még a macskákat sem zavarja. Annyira... Kacsint
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
RókAttila
Haladó fórumozó


Csatlakozott: 2012.01.08. Vasárnap 21:06
Hozzászólások: 7
Tartózkodási hely: Budapest-Kecskemét

HozzászólásElküldve: 2012. Január 15. 22:54 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Köszönöm Zoltán a sok hasznos választ! Megoldódtak a problémák végre, csak egy kis türelem és odafigyelés kellett. Boldog
Mindenhol azt írják, hogy a műanyag hangszert nem kell befújni, mert a párára és hőmérsékletre nem úgy reagál mint a fa. Én azért kicsit megrezgetem az anyagot tartott hangokkal, főleg ott ahol nem szól a legszebben. Így el is múltak a gikszeres hangok.

Páralecsapódás ellen kipróbáltam a Mollenhauer anticondens folyadékát, ami mondhatni bevált. Ugyanúgy párásodik a befúvórész csak kicsit később és kevésbé.

A magas hangokra is ráálltam kicsit, a legfölső F és G könnyebben megszólal, ha a nem csak hátul ügyelek a lyuk lefogására, hanem elöl a legfölső lyukat is kb. 1/8-ra kinyitom. Sikerült 1 hang híján 2,5 oktávot kihozni a hangszerből a magas B-ig.

Külön nagyon tetszik a basszusfurulya esetében, hogy elég nagy a dinamikai lehetőség és a mély hangok is erőteljesek, kerekek, de a magasak sem tompák. Továbbá nincs útban a sok billentyű, elég virtuóz játék lehetséges rajta. (bár a fagottnál már megszoktam a 30 billentyű + 5 hang-lyuk 10 ujjunkra rendszert Boldog

Egyszóval: imádom! Boldog
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
Charlie
Törzstag


Csatlakozott: 2012.01.01. Vasárnap 16:32
Hozzászólások: 24

HozzászólásElküldve: 2012. Augusztus 22. 21:23 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Sziasztok!

Hasonló problémám van a Tenor (műanyag) furulyával. Néha nagyon nehéz a C hangot megszólaltatni az alsó oktávban. A korábbi tanácsoknak megfelelően beszereztem anti kondenz folyadékot. Azzal könnyebben ki lehet fújni a C hangot. De valójában hogy is kell használni az anti kondenz folyadékot?

Játék előtt, vagy játék után (a kiszárítás után) kell a szélcsatornába csepegtetni?

A szélcsatornába csepegtetés után ki kell fújni onnan, vagy hagyni kell ott megszáradni?

A Tenor furulyának elég széles szélcsatornája van. Elég a szélcsatorna szélébe cseppenteni, vagy gondoskodni kell arról, hogy a szélcsatorna minden részébe jusson a folyadékból?

Milyen gyakran kell a folyadékot használni? Minden játék előtt/után, vagy hetente, stb...?

Játék közben a nyelvünk hozzáér a szélcsatorna bejáratához. Időnként érzem a folyadék ízét. Elég keserű. Nem tartalmaz mérgező dolgokat?

Kérlek, írjátok meg pontosan hogyan is kell használni az anti kondenz folyadékot.

Köszi
Charlie
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
RókAttila
Haladó fórumozó


Csatlakozott: 2012.01.08. Vasárnap 21:06
Hozzászólások: 7
Tartózkodási hely: Budapest-Kecskemét

HozzászólásElküldve: 2012. Augusztus 22. 21:58 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Szia!

Én szépen vékonyan átkentem a szélcsatornát egyenletesen belül egy csík itatóspapír segítségével. Majd a fölösleget óvatosan kifújkáltam a lambium irányából majd felitattam. Ezután hagytam megszáradni. Így vékony bevonatot képezett belül. Természetesen a száraz szélcsatornát kezeltem vele, hogy az anyag mindenhol egyenletesen eloszoljon.
Ha megszárad már nem lesz keserű. Nem lett semmi bajom tőle. Használni olyan gyakran kell, ahogy te érzed. Ha újra jobban párásodik, lehet megint kezelni. De csodát ne várj az anticondenstől se.

A mély C nekem sem könnyen szólalt meg anno a tenoron. A probléma azzal volt, hogy nem tömített rendesen a billentyűben lévő párna. Ha lefogtam az alsó D-t és megkértem valakit, hogy nyomja le a C billentyű fejrészét, ahol a párna van, úgy megszólalt. A tömítést a párna szélének vékony átolajozásával értem el. Azóta minden klappol.
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
jhony
Fórumozó tag


Csatlakozott: 2012.12.04. Kedd 12:01
Hozzászólások: 1
Tartózkodási hely: Pakistan

HozzászólásElküldve: 2012. December 4. 12:30 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

A Tenor furulyának elég széles szélcsatornája van. Elég a szélcsatorna szélébe cseppenteni, vagy gondoskodni kell arról, hogy a szélcsatorna minden részébe jusson a folyadékból?

_________________
"Dobara"
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
RókAttila
Haladó fórumozó


Csatlakozott: 2012.01.08. Vasárnap 21:06
Hozzászólások: 7
Tartózkodási hely: Budapest-Kecskemét

HozzászólásElküldve: 2012. December 4. 23:34 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Én nagyon vékonyan az egészet átkentem egyenletesen. Ehhez vékony csíkra vágott itatóspapírt lehet segítségképp használni.
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
seclusion
Törzstag


Csatlakozott: 2008.08.08. Péntek 10:31
Hozzászólások: 169
Tartózkodási hely: Zalalövő

HozzászólásElküldve: 2013. Október 29. 17:38 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

zohanx747 írta:
Játék közben a nyelvünk hozzáér a szélcsatorna bejáratához. Időnként érzem a folyadék ízét. Elég keserű. Nem tartalmaz mérgező dolgokat?


Szia Zohan!

A dugókat elvileg nem kezelik semmilyen anyaggal sem, hanem tiszta cédrusfából készül. Ennek az íze kesernyés, jellegzetes. Nem tudok róla, hogy a cédrusfa mérgező lenne, illetve nekem nem lett tőle még bajom, bár nem is napi szinten furulyázok.

Szilárd
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldéseMSN Messenger
Charlie
Törzstag


Csatlakozott: 2012.01.01. Vasárnap 16:32
Hozzászólások: 24

HozzászólásElküldve: 2013. November 2. 23:47 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

zohanx747 írta:
Játék közben a nyelvünk hozzáér a szélcsatorna bejáratához. Időnként érzem a folyadék ízét. Elég keserű. Nem tartalmaz mérgező dolgokat?


Szia!

Én tartok a hengszer mellett egy rongyot (egy pelenkát Boldog ) és az antikondenz folyadék becsepegtetése után letörlön a szélcsatorna bejáratát (ahol a nyelvem hozzáér a hangszerhez). Ettől a folyadék még benne lesz a szélcsatornában, viszont nem lesz keserű az íze.

Nem tudom, hogy mérgező -e az antikondenz folyadék. Én kb. egy éve használom...

Üdv
Charlie
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
nemzo
Haladó fórumozó


Csatlakozott: 2013.12.25. Szerda 15:54
Hozzászólások: 5

HozzászólásElküldve: 2013. December 25. 16:07 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Kedves Fórumtagok!

Három évvel ezelőtt indítottunk egy furulyaegyüttest. Akkor többek javaslatára a Yamaha 300-as sorozatát választottuk, mert hogy nincs komoly különbség a Yamaha és az Aulos között. Most több tag elkezdett Aulos hangszereket használni (szoprán) és döbbenetes a különbség, az egyes emberek tehetségétől függetlenül. Most szükség lenne a basszus erősítésére. Azt hallottuk, hogy az Aulos 533-as lényegesen komolyabb, mint a Yamaha 300-as basszsa. Valaki tud erről konkértat?

Olvastam itt a fórumon, hogy a Yamaha 300-as tenorja nagyon jó, de a kérdés, hogy az Aulos jobb-e?

Most olyan helyzetben vagyunk, hogy több tag tudna Aulost beszerzni Yamaha helyett. A kérdés, hogy van-e minőségi különbség a kettő között?
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
Charlie
Törzstag


Csatlakozott: 2012.01.01. Vasárnap 16:32
Hozzászólások: 24

HozzászólásElküldve: 2013. December 25. 20:32 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Kedves Nemzo!

Aulos tapasztalataim a következők:

Sopranino
A karácsonyi koncertre vettem egy Aulos 507B-t és egy Schneidert. Mivel a Schneider juhar fából van, ezért annak a hangja nyers. A Schneider szopránomnak kb. két év után lett szép hangja. A hideg templomban a műanyag hangszer "szolgálatkészebb". A hidegben ha lehet a fa hangszernek még "nyersebb" lett a hangja. Ezért az koncertet az Auloson fúlytam. Teljesen jól szolgált.

Sopran
Furulya tanáromtól tudom, hogy jobban örül, ha a gyerekeknél nem Yamaha, hanem Aulos furulya van, mert az nem olyan "sivítós"

Tenor
Van egy kínai műanyag furulya készletem (5 tagú a sopraninotol a bassusig) és ennek a tenorjával (állítólag Yamaha koppintás) szerettem volna fújni a karácsonyi koncert egyik darabját. De sajnos decemberben letört belőle egy darab. Pánik szerűen rohantam a hangszerboltba egy Aulos tenor furulyáért. Végül az 511B mellett döntöttem. Amikor az ember kézbeveszi a hangszert már érzi, hogy habár műanyag, de finomabb anyag. Amikor összeillesztem a részeket, puhán összesiklanak. Nem szorulnak, nem lötyögnek, nem akadnak, nem sorlyások. A c hang billentyűje határozottab, mint amilyen a kínai volt és szépen zár. Amikor elkezdtem kierősítve játszani vele a darabot, az 511B hangja körüljárta a templomot. Nagyon szép hangja volt. A kántor meg is jegyezte, hogy ennek a darabnak nem Ő fogja a bevezetőjét játszani az orgonán, hanem majd én a tenoron.

Menjetek el a hangszerboltba együtt. Vigyétek el a Yamaha furulyátokat és kérjetek ki Aulosokat. Játszatok egy-két darabot a Yamaha-n, majd az Aulosokon is. Ezután fülre döntsetek.
A Corpusban megengedik a kipróbálást. A Victoriában is, de ott a proba helyiség kicsi, mint egy telefonfülke. Nekem egyedül megfelelő volt, de Nektek az számít, hogy a hangszerek együtt hogy szólnak.

Szia
Charlie
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
nemzo
Haladó fórumozó


Csatlakozott: 2013.12.25. Szerda 15:54
Hozzászólások: 5

HozzászólásElküldve: 2013. December 29. 12:26 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Köszönöm szépen a választ!

Igazából azt nem értjük, hogy amikor nekivágtunk, 3 évvel ezelőtt, akkor nagyon sok embert kérdeztünk a Yamaha - Aulos kérdéssel kapcsolatban és mind azt mondták, hogy nincs érdemi különbség. Ehhez képest 20-25 hangszer közül ki lehet hallani, ha valaki Aulost fúj és egyértelműen pozitívan.

A basszus furulyákon pedig teljesen meg vagyunk döbbenve, a két Yamaha basszus furulya között olyan döbbenetes a különbség, hogy hihetetlen. Nem rég hallottuk, hogy az Aulos 533-asa egy másik világ, úgyhogy ez volt az utolsó lökés.

Valós képet viszont úgy kaphatnánk, ha a 20-25 Yamaha mellett szólalna meg egy-egy Aulos, de egyre inkább az Aulos felé hajlunk.
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
nemzo
Haladó fórumozó


Csatlakozott: 2013.12.25. Szerda 15:54
Hozzászólások: 5

HozzászólásElküldve: 2014. Február 8. 10:26 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Nos, akkor megválaszolom a saját kérdésem, hátha hasznos lesz valakinek

Kacsint

Szóval, belevágtunk és vettünk többek között egy Aulos 533-as basszusfurulyát. Két befújt Yamaha basszussal együtt szólaltattuk meg és minden tekintetben szebben, jobban szólt, még úgy is, hogy a Yamahákat tehetségesebb, gyakorlottabb játékosok fújták. 14 másik furulyával együtt játszva is sokkal meghatározóbb az Aulos és nemcsak hangerőben.

Szóval a mi tapasztalatunk az, hogy van hallható különbség az Aulos javára és nem elhanyagolható vagy szubjektív.

OFF: vettünk szoprán, alt, tenor furulyát is Aulosból a Yamahák mellé és minden esetben nagyságrendnyi a különbség az Aulos javára.

Ja, ezért én nem kapok semmilyen pénzt, juttatást vagy bármit az Aulostól. Sajnos. Nagyon boldog

Természetesen az sem mindegy, hogy ha egy egész együttest akarunk felszerelni, akkor 20-25 hangszer esetében már nagyon-nagyon komoly költségtöbbletről kell beszélni.
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
Szabó Árpád Zoltán
Törzstag


Csatlakozott: 2008.04.13. Vasárnap 9:12
Hozzászólások: 91

HozzászólásElküldve: 2014. Február 8. 11:24 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Bill Lazar szerint (amerikai hangszerkereskedő, a yahoo-s furulya levlistára szokott írni) évekkel ezelőtt volt egy olyan eresztés Yamaha basszus furulyákból, amikből sokat vissza kellett, hogy küldjön hangolási problémák miatt. De a mostaniak már kiegyensúlyozott minőségűek.

Aulos basszushoz viszont még nem volt szerencsém, pedig kíváncsi lennék, különösen a felső oktávra. Nincs nagyon "hehezős", műanyag hangja?

A Yamaha basszusban azt szeretem, hogy jó hangolású, és könnyen megszólal a legmélyebbtől a legmagasabb hangokig, és egyenletes, viszonylag tiszta hangszíne van.
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
nemzo
Haladó fórumozó


Csatlakozott: 2013.12.25. Szerda 15:54
Hozzászólások: 5

HozzászólásElküldve: 2014. Február 11. 07:52 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Úgy néz ki, hogy nekünk nagyon sikerült "beválasztani" a Yamaha basszusokat, mert nincs túl jó tapasztalatunk velük. Az egyiknél C és A között már bő negyed hang az eltérés, ami együttesben, azért elég zavaró. Illetve a felső hangok sem szépek, nagyon visítósak és nehéz egyből szépen megfújni őket. Viszont a Yamaha F-je (alul) szebb, teltebb.

Valóban teltebb egy kicsit a Yamaha, illetve erősebbnek is tűnik a hangja, de az Aulos hangja sokkal szebb, simább, pontosabb. Nehéz ezt számokkal leírni, de aki hallotta együtt a két hangszert, mindenki azt mondta, hogy hallhatóan kellemesebb az Aulos. (a Yamahán játszott a tehetségesebb és gyakorlottabb zenész). Összességében a Yamaha műanyagosabbnak hangzik, mint az Aulos.

Úgy gondolom, hogy éveken keresztül teljesen ugyanazt a minőséget nem lehet hozni műanyagban, bár nyilván próbálkoznak. De egy pici eltérés az anyagsűrűségben és máris más frekvencián fog rezegni a levegő a hangszerben. Úgy hallottuk, hogy ezt ráadásul nem is fogadják el garanciális hibaként. Szóval lehetnek jobb és rosszabb szériák, de mi 4 év alatt kettő Yamaha basszust és egy Aulost vettünk és az utóbbi nyert Boldog

Ja, és valahogy, mintha jobban "eresztene" a Yamaha. Gyors játéknál sokkal több levegő kell hozzá, mint az Auloshoz, lehet, hogy hülyeség, de valahogy mégis ezt érzem egy hosszabb darab után Boldog
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
Hozzászólások megtekintése:
Új téma nyitásaHozzászólás a témához


 Ugrás:



Következő téma megtekintése
Előző téma megtekintése

Nem készíthet új témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhat egy témára ebben a fórumban.
Nem módosíthatja hozzászólásait a fórumban.
Nem törölheti hozzászólásait a fórumban.
Nem szavazhat ebben a fórumban.

 

© 2005-2018 furulya.hu