furulya.hu

Furulyás fórum

Hangképzés, "artikuláció" Következő téma megtekintése
Előző téma megtekintése
Új téma nyitásaHozzászólás a témához
Szerző Üzenet
Alfa_Hold
Törzstag


Csatlakozott: 2006.02.10. Péntek 14:32
Hozzászólások: 48

HozzászólásElküldve: 2006. Február 22. 09:13 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Sziasztok,

ide lehetne írni hasznos tanácsokat, a hangindítással, hangképzéssel kapcsolatban. A német irodalomban ezt Artikulation-nak szokták hívni ezért tettem a címbe.

Rögtön meg is kérdezném, mert kicsit elbizonytalanodtam, ti mit
"mondtok" a furulyába? tü-tü, te-te?? tü-kü...

Üdv
Attila
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldéseFelhasználó weblapjának megtekintése
Kiszty Nóra
Fórumozó tag


Csatlakozott: 2006.02.15. Szerda 22:12
Hozzászólások: 3
Tartózkodási hely: Hamburg

HozzászólásElküldve: 2006. Február 22. 19:19 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Szia Attila!


Lényegeben szinte mindent "mondhatsz a furulyába", a HÜ-n kívül, mert az nem müködik.
Szóval: tü, dü, tüdü, didl, lere ( bár ezt egy kicsit gyakorolni kell), és természetesen tk, dg ....
Probáld ki hogy melyik hangzik a legjobban. Talán elöször csak düdüdüdüdüdüdü´

Üdv
Nóra
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseFelhasználó weblapjának megtekintése
Kalocsai István
Törzstag


Csatlakozott: 2006.01.01. Vasárnap 23:29
Hozzászólások: 14
Tartózkodási hely: Érd

HozzászólásElküldve: 2006. Február 22. 22:54 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

A t, d, meg az r valahol elöl képződik. G és k hátul. Nem tudom, jogosan képzelem-e, hogy a leggyorsabb futamokat pont ezek váltakozásával, pl. ti-ki vagy te-ke, de-ke.. artikulációval lehetne elérni? (nekem sajnos csak mondva gyorsak, fújva már nem bírok boldogulni velük, marad a te-re, de-re, le-re)

Más. Hang befejezésénél mikor (ha egyáltalán) használtok (kell használni) mássalhangzót?
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
dr.bubó
Törzstag


Csatlakozott: 2006.01.23. Hétfő 22:45
Hozzászólások: 36
Tartózkodási hely: Budapest

HozzászólásElküldve: 2006. Február 22. 23:06 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Az artikuláció lényege, mint a nevében is benne foglaltatik, a zenei artikuláció, azaz tagolás, "érthetőség". Erre azért van lehetőség -szemben más fúvós hangszerekkel- mert a hangképzés fizikailag nem a szájban, vagy a száj közvetlen érintkezésével jön létre, hanem azon kívül, a sípnál (labium). A levegő a szélcsatornán keresztül jut el ide, éppen ezért nehéz pl. dinamikát (hangerő-különbséget) megvalósítani (bár lehet; pl. a levegő sebességével, "irányításával", piano-fogásokkal), de ezért lehet artikulálni. (így lesz a hátrányból erény...)
Az artikuláció mindig a zenei tartalomtól függ, mielőtt az artikulációt kitalálod, zeneileg kell értelmezni a darabot.
Ami fontos; a hangzók "keménységi" sorrendje: t-d-r-l (tehát hangsúlyos helyen mindig t )
Először szerintem is csak a t-t, d-d, t-d artikulációt próbálgasd.
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
dr.bubó
Törzstag


Csatlakozott: 2006.01.23. Hétfő 22:45
Hozzászólások: 36
Tartózkodási hely: Budapest

HozzászólásElküldve: 2006. Február 22. 23:15 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Kalocsai István írta:
A t, d, meg az r valahol elöl képződik. G és k hátul. Nem tudom, jogosan képzelem-e, hogy a leggyorsabb futamokat pont ezek váltakozásával, pl. ti-ki vagy te-ke, de-ke.. artikulációval lehetne elérni? (nekem sajnos csak mondva gyorsak, fújva már nem bírok boldogulni velük, marad a te-re, de-re, le-re)

Más. Hang befejezésénél mikor (ha egyáltalán) használtok (kell használni) mássalhangzót?

Én kétféle hanglezárást használok:
1. visszateszem a nyelvem (t), ez egy konkrét, "ollóval elvágott" hang lesz (pl. staccato is ilyen), vagy
2. nem zárom le nyelvvel (kizengetett, lekerekített hang), ebben az esetben viszont a számat kinyitom, mert különben a maradék levegő csökkenő nyomásától "lekonyul" a hang vége.
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
Alfa_Hold
Törzstag


Csatlakozott: 2006.02.10. Péntek 14:32
Hozzászólások: 48

HozzászólásElküldve: 2006. Február 23. 09:00 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

szerencsére előkerült a "d" mássalhangzó.
Próbálgattam korábban, de nem tudtam nem észrevenni Boldog, hogy ez egy zöngés hang.

Hogy lehet ezt akkor felhasználni, anélkül, hogy ne "zizegve" (mint amikor énekelve játszom) szóljon?
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldéseFelhasználó weblapjának megtekintése
dr.bubó
Törzstag


Csatlakozott: 2006.01.23. Hétfő 22:45
Hozzászólások: 36
Tartózkodási hely: Budapest

HozzászólásElküldve: 2006. Február 23. 10:02 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Ne egy konkrét, beszédben használatos d-re gondolj! Itt arról van tulajdonképpen szó, hogy a nyelv kisebb felületen érintkezik a szájpadlással, mint a t esetében. Ha sorba kimondod az artikulációs hangzókat (t-d-r-l), figyeld meg, hogy a nyelv egyre hátrébb kerül a szájpadláson és egyre távolabb a furulyától.
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
Alfa_Hold
Törzstag


Csatlakozott: 2006.02.10. Péntek 14:32
Hozzászólások: 48

HozzászólásElküldve: 2006. Február 23. 10:22 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

dr.bubó írta:
Ne egy konkrét, beszédben használatos d-re gondolj! Itt arról van tulajdonképpen szó, hogy a nyelv kisebb felületen érintkezik a szájpadlással, mint a t esetében. Ha sorba kimondod az artikulációs hangzókat (t-d-r-l), figyeld meg, hogy a nyelv egyre hátrébb kerül a szájpadláson és egyre távolabb a furulyától.


Köszi, így már világos!
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldéseFelhasználó weblapjának megtekintése
Újfalusi László
Törzstag


Csatlakozott: 2006.01.07. Szombat 17:25
Hozzászólások: 27

HozzászólásElküldve: 2006. Február 23. 20:16 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Kalocsai István írta:
A t, d, meg az r valahol elöl képződik. G és k hátul. Nem tudom, jogosan képzelem-e, hogy a leggyorsabb futamokat pont ezek váltakozásával, pl. ti-ki vagy te-ke, de-ke.. artikulációval lehetne elérni? (nekem sajnos csak mondva gyorsak, fújva már nem bírok boldogulni velük, marad a te-re, de-re, le-re)


Először nekem is nehéz volt (meg gondolom mindenkinek) a tk artikuláció. Folyamatosan lehet a legjobban meg tanulni (bár talán szerencsésebb a dg, mert puhább). Először csak dg...dg...dg... Aztán dgd...dgd...dgd... Utána dgdg...dgdg... Aztán dgdgdg...dgdgdg... stb. Így egyre hosszabban, és egyre hosszabb "sorozatokat" kapsz, végül fog menni folyamatosan.


Egyébként szia Nóri Kacsint [/quote]
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldése
Kalocsai István
Törzstag


Csatlakozott: 2006.01.01. Vasárnap 23:29
Hozzászólások: 14
Tartózkodási hely: Érd

HozzászólásElküldve: 2006. Február 23. 21:43 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Idézet:
Először csak dg...dg...dg... Aztán dgd...dgd...dgd... Utána dgdg...dgdg... Aztán dgdgdg...dgdgdg... stb.


... magánhangzó nem is kell közéjük?
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
Újfalusi László
Törzstag


Csatlakozott: 2006.01.07. Szombat 17:25
Hozzászólások: 27

HozzászólásElküldve: 2006. Február 24. 14:03 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Kalocsai István írta:
Idézet:
Először csak dg...dg...dg... Aztán dgd...dgd...dgd... Utána dgdg...dgdg... Aztán dgdgdg...dgdgdg... stb.


... magánhangzó nem is kell közéjük?


De, persze kell, dehát az igazából nem meghatározható, hogy most ö vagy e vagy ü vagy o. Azért nem írtam bele, mert a magánhangzónak alig van szerepe ebből a szempontből.
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldése
Alfa_Hold
Törzstag


Csatlakozott: 2006.02.10. Péntek 14:32
Hozzászólások: 48

HozzászólásElküldve: 2006. Február 24. 14:28 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Újfalusi László írta:
Kalocsai István írta:
Idézet:
Először csak dg...dg...dg... Aztán dgd...dgd...dgd... Utána dgdg...dgdg... Aztán dgdgdg...dgdgdg... stb.


... magánhangzó nem is kell közéjük?


De, persze kell, dehát az igazából nem meghatározható, hogy most ö vagy e vagy ü vagy o. Azért nem írtam bele, mert a magánhangzónak alig van szerepe ebből a szempontből.


Állítólag, pedig de. Azt olvastam (kipróbáltam, de a botfülem miatt semmi különbséget nem hallottam), hogy a test is rezonátorként működik közre a játék során. A feji üregrendszerrel és a melkassal. Namármost, a szájüreg alakját éppen a magánhangzóknak megfelelően tudjuk változtatni.

Németeseknek például:
http://www.zauberfloete.org/Lehrerinfo/Lehrerinfo%20Artikulation.html
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldéseFelhasználó weblapjának megtekintése
Újfalusi László
Törzstag


Csatlakozott: 2006.01.07. Szombat 17:25
Hozzászólások: 27

HozzászólásElküldve: 2006. Február 24. 14:57 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Alfa_Hold írta:
Újfalusi László írta:
Kalocsai István írta:
Idézet:
Először csak dg...dg...dg... Aztán dgd...dgd...dgd... Utána dgdg...dgdg... Aztán dgdgdg...dgdgdg... stb.


... magánhangzó nem is kell közéjük?


De, persze kell, dehát az igazából nem meghatározható, hogy most ö vagy e vagy ü vagy o. Azért nem írtam bele, mert a magánhangzónak alig van szerepe ebből a szempontből.


Állítólag, pedig de. Azt olvastam (kipróbáltam, de a botfülem miatt semmi különbséget nem hallottam), hogy a test is rezonátorként működik közre a játék során. A feji üregrendszerrel és a melkassal. Namármost, a szájüreg alakját éppen a magánhangzóknak megfelelően tudjuk változtatni.

Németeseknek például:
http://www.zauberfloete.org/Lehrerinfo/Lehrerinfo%20Artikulation.html


Az "ilyen szempontból" a dögö vagy dege -vagy ahogy tetszik- artikuláció megtanulására értettem. A hangszín , és valamennyire a hangmagasság szempontjából nem mindegy a magánhangzó. Bár a hangmagasságban nem vagyok biztos... Valaki jobban hozzáértő?
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldése
Kalocsai István
Törzstag


Csatlakozott: 2006.01.01. Vasárnap 23:29
Hozzászólások: 14
Tartózkodási hely: Érd

HozzászólásElküldve: 2006. Február 25. 12:31 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Milyen szerencsések a zongoristák vagy a vonóshangszeren tanulók! Azoknál a tanár könnyen kiigazíthatja a hibás test vagy kéztartást. De mit csináljon a furulyatanár a hibás nyelvtartással? Egyáltalán, miből veszi észre, hogy hibás? Eszembe jut Karinthy humoreszkje, ahol az énektanár bemászik a tanítvány gyomrába, hogy ellenőrizze, onnan jön-e a hang.
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
Kalocsai István
Törzstag


Csatlakozott: 2006.01.01. Vasárnap 23:29
Hozzászólások: 14
Tartózkodási hely: Érd

HozzászólásElküldve: 2006. Február 25. 12:49 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Újabb kérdés: hogy kell glisszandót játszani? Nem biztos, hogy helyes kifejezést használok, arra gondolok, amikor egy-két hangmagasságból csúszunk rá egy hangra.
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
Újfalusi László
Törzstag


Csatlakozott: 2006.01.07. Szombat 17:25
Hozzászólások: 27

HozzászólásElküldve: 2006. Február 25. 14:14 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Kalocsai István írta:
Újabb kérdés: hogy kell glisszandót játszani? Nem biztos, hogy helyes kifejezést használok, arra gondolok, amikor egy-két hangmagasságból csúszunk rá egy hangra.


Igen, ez a glissando. Még csak egyszer játszottam olyan darabot amiben volt, de valahogy úgy kell, hogy lefogod azt ahangot, amiről "rá akarsz csúszni" a főhangra, és ebből a fogásból fokozatosan áthúzod az ujjaidat a főhang fogására, lehetőleg az alsó ujjakkal kezdve. Pl.: alton C-E: Gogsz egy C-t, és először a gyűrűs, majd közben a mutató ujjadat elhúzod oldalra. Valahogy így kell.

Ja, egyébként lehet, hogy célszerű lenne bevezetni a fórumokon egy egységes ujjelölést, ami főleg az alternatív fogások leírását könnyítené meg. Mi a 0-7-ig tartó számozást használjuk. Ti?
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldése
Újfalusi László
Törzstag


Csatlakozott: 2006.01.07. Szombat 17:25
Hozzászólások: 27

HozzászólásElküldve: 2006. Április 11. 17:47 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Lenne egy kérdésem. Nemrég mutatták meg nekem az inegal játékmódot, és akkor rtrt artikulációval tanították. Most viszont azt láttam egy kottában (amibe egy Bali János előadáson írtak), hogy pl. 4 hang esetén ttrt artikulációt írtak be.
Tehát a kérdés: Hogy kell inegalt játszani: t-vel az elején vagy már az első hangot r-nek artkulálni?
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldése
dr.bubó
Törzstag


Csatlakozott: 2006.01.23. Hétfő 22:45
Hozzászólások: 36
Tartózkodási hely: Budapest

HozzászólásElküldve: 2006. Április 11. 23:13 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Igen, általában ttrt-vel kezdjük, utána rtrt (folyamatos nyolcad/tizenhatodmenet esetében.)
r-vel indítani egy hangot, menetet, nem igazán szerencsés.
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldése
Bogi
Haladó fórumozó


Csatlakozott: 2006.06.02. Péntek 11:53
Hozzászólások: 6

HozzászólásElküldve: 2006. Június 2. 21:30 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Idézet:
Lenne egy kérdésem. Nemrég mutatták meg nekem az inegal játékmódot, és akkor rtrt artikulációval tanították. Most viszont azt láttam egy kottában (amibe egy Bali János előadáson írtak), hogy pl. 4 hang esetén ttrt artikulációt írtak be.
Tehát a kérdés: Hogy kell inegalt játszani: t-vel az elején vagy már az első hangot r-nek artkulálni?

Jó késön válaszolok a kérdésedre, de már biztos tudod,hogy a francia zenével kapcsolatban elég információt találsz a " Principes de la Flute traversiere.. stb. Par le Sieur Hotteterre-le Romain. Boldog Szóval az Hotteterre iskolában. Van német kiadásban is, hogy más nyelven van e, azt nem tudom.

Sok sikert!

Egyébként érdemes magánhangzókat formálni a furulyába az artikulációnál és egy kicsit az éneklésnél használatos technikát alkalmazni. Ha az ember leül vele kisérletezni, hihetetlen gyönyörü hangszínt ér el akár még egy müanyag furulyán is. (érdemes elolvasni figyelmesen Sylvestro Ganassi: La Fontegara, németül Hildemarie Petertöl)

Üdv!
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldése
Alfa_Hold
Törzstag


Csatlakozott: 2006.02.10. Péntek 14:32
Hozzászólások: 48

HozzászólásElküldve: 2006. Június 6. 07:58 Hozzászólás az előzmény idézésévelUgrás az oldal tetejére

Idézet:
Idézet:
Lenne egy kérdésem. Nemrég mutatták meg nekem az inegal játékmódot, és akkor rtrt artikulációval tanították. Most viszont azt láttam egy kottában (amibe egy Bali János előadáson írtak), hogy pl. 4 hang esetén ttrt artikulációt írtak be.
Tehát a kérdés: Hogy kell inegalt játszani: t-vel az elején vagy már az első hangot r-nek artkulálni?

Jó késön válaszolok a kérdésedre, de már biztos tudod,hogy a francia zenével kapcsolatban elég információt találsz a " Principes de la Flute traversiere.. stb. Par le Sieur Hotteterre-le Romain. Boldog Szóval az Hotteterre iskolában. Van német kiadásban is, hogy más nyelven van e, azt nem tudom.

Sok sikert!

Egyébként érdemes magánhangzókat formálni a furulyába az artikulációnál és egy kicsit az éneklésnél használatos technikát alkalmazni. Ha az ember leül vele kisérletezni, hihetetlen gyönyörü hangszínt ér el akár még egy müanyag furulyán is. (érdemes elolvasni figyelmesen Sylvestro Ganassi: La Fontegara, németül Hildemarie Petertöl)

Üdv!

És mit csináljon az, akinek nincsenek meg ezek a könyvek?? Ötlet
Felhasználó profiljának megtekintésePrivát üzenet küldéseEmail küldéseFelhasználó weblapjának megtekintése
Hozzászólások megtekintése:
Új téma nyitásaHozzászólás a témához


 Ugrás:



Következő téma megtekintése
Előző téma megtekintése

Nem készíthet új témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhat egy témára ebben a fórumban.
Nem módosíthatja hozzászólásait a fórumban.
Nem törölheti hozzászólásait a fórumban.
Nem szavazhat ebben a fórumban.

 

© 2005-2020 furulya.hu